Hut- och harmlöst från Larko

Nu får det vara nog

Posted on: 2 06 2006

Under de sistlidna drygt åtta timmarna har den här bloggen utsatts för en häftig attack i form av spamkommentarer. Det har inkommit hela 53 (femtiotre!!) robotskrivna kommentarer. Samtliga har lagts till det här inlägget. Ironiskt nog har de alla en och samma ordalydelse: ”You have a great site, but I’m so sorry you have a lot of spam.” Det är det fräckaste jag hört att man påpekar om spam som man själv avsänt!

Kommentarerna har tillfogats i en jämn ström alltefterson jag raderar. Vid ett tillfälle hade jag precis raderat tre stycken och gick till köket för att hämta kaffe. Då jag kom tillbaks med kaffet, hade tre till ankommit. En gång kom det in nya kommentarer då jag fortvarande höll på att radera de tidigare inkomna. Det tycks inte äns hjälpa att stänga av kommentarerna, de kommer in lika förbaskat. Det har kommit fyra stycken medan jag skrivit så här långt, så nu är det uppe i 57 stycken.

Förra gången hade jag en omfattande mängd spam här i bloggen i november. Då postade jad en kommentar till Sprayblogs helpdeskblogg, där jag rekommenderade att man skulle tillägga ett enkelt spamfilter. Det har emellertid inte hänt något, och nu ser jag att någon medbloggare har t.o.m kopierat min kommentar.

Jag förstår att Spray inte vill satsa på supportfunktioner i Sprayblog, då man inte får direkta inkomster på bloggen. Men något borde man väl göra och inte lämna bloggarna för sitt eget öde. Helpdeskbloggen har inte uppdaterats sedan i fjol (motsatta löften till trots) och inlägget dit jag postade mitt förslag rentav vimlar av spamkommentarer. Då man inte ens bryr sig om att radera spam från sin egen blogg, är det väl knappast troligt att man är intresserade av vad bloggarna har att säga.

Jag är både ledsen och arg så jag vet inte vilken knapp jag skall välja då jag skall strax posta det här inlägget. Jag är förstås arg på den som håller på att spamma. Kommentarerna har länkar till olika webbplatser i Belgien. Men ledsen är jag på Spray som tydligen inte vill ha oss bloggare kvar som sina kunder.

Man kan givetvis säga, att gratisservice är inget att gnälla på. Jag säger på det, att service som inte funkar eller funkar dåligt är ingen service även om den är kostnadsfri. Med det har jag fattat beslut på frågan om känsloknappen. Jag är nämligen arg på Spray också.

Spam flyter in hela tiden. Nu är jag uppe i 64 kommentarer. Alltså har 11 stycken kommit in under den korta tid som jag skrivit detta inlägg. Jag skall snarast forska efter, hur jag kunde exportera mina inlägg till WordPress.

original

—–

1 Response to "Nu får det vara nog"

[…] Hut- och harmlöst från Larko Det som blev över då jag upphörde att tänka « Nu får det vara nog […]

Lämna en kommentar

Skyltar

Arkiv

RSS Mina senaste inlägg

  • Ett fel har uppstått; flödet är troligen nere. Försök på nytt senare.

RSS Blogroll skandinavisk

  • Ett fel har uppstått; flödet är troligen nere. Försök på nytt senare.

RSS Blogroll English

  • Ett fel har uppstått; flödet är troligen nere. Försök på nytt senare.