Hut- och harmlöst från Larko

Skall läget kosta?

Posted on: 24 02 2007

Jan Kallberg tar ordet för att skrota hyresregleringen:

Idag har Stockholm en hyresadel som sitter på för billigt prissatta lägenheter – eftersom priset på boende är i princip det samma oberoende av läget. Det är som en lägenhet i Bronx eller Brooklyn skulle kosta som en lägenhet på Park Avenue.

Jag har ingen åsikt i huvudfrågan, alltså själva regleringen. Däremot undrar jag varför läget skall kosta. Är det dyrare med el, värme, vatten sopavhämtning osv i Östermalm och Kungsholmen än i Akalla och Skärholmen?

Fastighetsägarna dryftar frågan i Svenska Dagbladet.

2 svar to "Skall läget kosta?"

Jag blir alltid nyfiken när jag läser ett sånt här inlägg. Menar du allvar att du inte förstår varför en lägenhet på till exemepl Norr Mälarstrand värderas högre är en i Sollentuna? Att människor är beredda att betala mer för den ena än den andra, och om en fastighetsägare har en fastighet där människor är beredda att betala mer borde få ta ut den hyra marknaden medger.

Borde ICA få ta mer betalt för hummer än för torsk och sill? Hur mycket dyrare är det att fiska hummer?

Misstaget vissa verkar göra är att tänka på bostadsmarknaden som något statiskt. Det vi behöver är en rörlig marknad som genererar fler lägenheter. Om en fastighetsägare inte kan ta ut i hyra den merkostnad (plus vinst) som det innebär att köpa eller bygga i attraktiva lägen så kommer han att låta bli. Och då sitter vi där vi är idag, med ett klumpigt, sönderreglerat system fullt av svarta affärer och oegentligheter.

Visst förstår jag att folk är beredda att betala mer i vissa lägen. Det jag påpekade vad att läget är dock ett abstrakt begrepp vars kostnader oftast inte kan mätas i pengar.

Det vore givetsvis bra om fastighetsägarna i Norr Mälarstrand investerade sina större vinster i nyproduktion. Det finns dock mig veterligen inte fria ytor i just N Mälarstrand så investeringarna måste i så fall riktas i mindre attraktaiva lägen men det är en bisak. Huvudsaken är att de borde verkligen göra det och investeringsviljan kan stimuleras genom beskattning.

Jämförelsen med hummer och sill är inte helt adekvat. Om en bostad med ungefär likadan kostnadsnivå kostar mer i ett läge än i ett annat så betalar ju hyresgästen för luften. Men som sagt har jag ingen definitiv åsikt i regleringsfrågan. Jag ville bara visa att den är inte helt så enkel som man ofta hör.

Kommentera

Skyltar

Arkiv

RSS Mina senaste inlägg

  • Ett fel har uppstått; flödet är troligen nere. Försök på nytt senare.

Jag twittrar

RSS Blogroll skandinavisk

  • Ett fel har uppstått; flödet är troligen nere. Försök på nytt senare.

RSS Blogroll English

  • Ett fel har uppstått; flödet är troligen nere. Försök på nytt senare.
