Hut- och harmlöst från Larko

Inte hans sak

Posted on: 22 02 2007

Landskronapolitikern Marko Huttunen får givetvis tycka vad han vill om tidningen Gringo. Jag har dock en fråga till honom. Sedan när har politikerna någonting att säga till om var den fria pressen skall etablera sina redaktioner?

Edit: Läs även Huttunen omtumlad

8 svar to "Inte hans sak"

Ja, det kan man undra.

Dessutom pratar Huttunen om ”proffstyckare”. Med det syftar han förmodligen till journalister men politikerna är minsta lika mycket proffstyckare.

En mycket bra fråga!

Ska pressfrihet och etableringsfrihet få råda, men inte yttrandefrihet?

Jag motsätter mig inte press- eller etableringsfrihet. Men jag anser inte att Gringo kommer att lösa problemen i Landskrona. Då kan de lika gärna stanna härifrån.

Snälla Marko, jag skrev ju uttryckligen att Du givetvis får tycka vad Du vill. Alltså har jag ingalunda antytt att Du inte skulle ha rätten att uttrycka Dig fritt.

Gringo avgör själva var de etablerar sig. Du kanske inte menade så men artikeln i SvD ger intryck att Du som lokalpolitiker skulle vilja spärra Gringo frå Karlskrona Landskrona vilket inte sammanfaller med pressfriheten. Genom ord som ”proffstyckare” antyder Du att politikerna i Karlskrona Landskrona vet själva bäst hur man sköter sina affärer. I själva värket är det pressens uppgift att granska Er politiker och inte tvärtom.

Om Gringo ska etablera sig i Karlskrona eller inte får väl Karlskronaborna avgöra.

Här i Landskrona representerar försöker jag begränsa mig till Landskronaborna.

Nej, jag håller inte med att kommunen skulle ha något att säga till om Gringos rätt att etablera en redaktion i Landskrona. Det strider mot alla principer av pressfrihet. Om det sedan skulle visa sig att folk inte läser tidningen och projeket inte lönar sig, skulle man nog dra slutsatser, men det är en hel annan sak. Det verkar dock väldigt osannolikt med tanke på all den reklam som Du gör för tidningen.

Kommentera

Skyltar

Arkiv

RSS Mina senaste inlägg

  • Ett fel har uppstått; flödet är troligen nere. Försök på nytt senare.

Jag twittrar

RSS Blogroll skandinavisk

  • Ett fel har uppstått; flödet är troligen nere. Försök på nytt senare.

RSS Blogroll English

  • Ett fel har uppstått; flödet är troligen nere. Försök på nytt senare.
