Hut- och harmlöst från Larko

Virtuell hälsning från Botkyrka

Posted on: 6 07 2006

DN skriver om Botkyrkas satsning på mångkulturell webb-tv. På den tiden då jag bodde i kommunen, fanns det naturligtvis ingen webb. Den hade vi ingen jävla aaaning om.

Däremot fanns det en mångkulturell TV av ett slag. Det behövdes varken mottagare eller TV-avgift för att få tillgång till utbudet i den mångkulturella TV:n i Botkyrka. Det räckte med att ta en titt genom fönstret. Och programmen var betydligt bättre än vad de två SVT-kanalerna hade att erbjuda.

Av DNs artikel kunde man dra slutsatsen, att webb-tv på sju språk skulle redan vara tillgänglig på Botkyrkas webbplats. Jag lyckades dock inte hitta spåret av den vid en icke alltför noggrann genomsurfning av kommunens webb. Det kan fårstås hända att det är fråga om någonting som man bara avser att börja med, men DN har på något sätt missförstått.

Däremot hittade jag nyheten om utbyggnad av bredbandsnätet. Nu lär det vara möjligt att få ADSL i hela Botkyrka. Konstigt, håller man fortvarande på med sånt? Jag trodde det var lika självklart som vattenledningar eller avlopp.

Det framgår av DNs artikel, att kommunens barn- och utbildningsförvaltning inte har tillgång till datorer som skulle klara av att visa (den kommande?) webb-TV:n. Det är ju i och för sig inte nytt att kosta på sig stort och snåla med småsaker.

Jag undrar förresten, om alla de botkyrkabor, som nu får tillgång till Internet, verkligen kommer att använda den för att leta reda på lokalnyheter. När man ändå har tillgång till obegränsade källor Världen över. För min del lär det ta en tid innan jag skall återkomma till den virtuella Botkyrka. Och betydligt längre än så tar det att återkomma till orten Botkyrka, om någonsin.

Kommentera

Skyltar

Arkiv

RSS Mina senaste inlägg

  • Ett fel har uppstått; flödet är troligen nere. Försök på nytt senare.

Jag twittrar

RSS Blogroll skandinavisk

  • Ett fel har uppstått; flödet är troligen nere. Försök på nytt senare.

RSS Blogroll English

  • Ett fel har uppstått; flödet är troligen nere. Försök på nytt senare.
