Hut- och harmlöst från Larko

Galna fåglar

Posted on: 13 06 2006

DN:s korrespondent i Helsingfors Stefan Lundberg beskriver en incident nära Brunnsparken, där han på ett hitchkockligt sätt attackerades av ett par aggressiva kråkor. Fåglarna ville inte blott skrämmas, de var ute efter blod. Lundberg förföljdes av kråkorna under sin flykt och blev räddad 150 meter längre borta av ett par, som parkerade sin bil. Där tappade de vingburna aggressorerna intresset för Lundberg och gav sig i stället på kvinnan som stigit av bilen.

Aggressiva kråkor och måsar lär vara ett relativt nytt urbant fenomen. Enligt vissa teorier kan det handla om fåglar som sett sina ungar bli dödade av människor. I alla fall är det mer än troligt att fåglarna uppfattar människan som ett hot mot sina ungar och attackerar för att skydda sina efterkommande.

Själv hade jag en incident med fräcka fåglar för 20 år sedan I Tammerfors, där jag befann mig för att deltaga i en större kongress. Ortsborna hade tidigare berättat, att den tammerforska svartkorven tillsammans med mjölk utgör ett utmärkt läkemedel mot baksmälla. Nu vill jag varken bekräfta eller dementera påståendet att jag skulle varit bakfull. I vilket fall som helst, gick jag tidigt på andra morgonen av kongressen till Tammelatorget för en frukost med svartkorv och mjölk.

Jag hade nästan spisat färdig, då jag plötsligt kände ett par vassa glor i nacken. Innan jag hann röra en enda muskel såg jag en stor och fet mås försvinna i luften med den korvbit i munnen, som jag sekunden innan hade haft i min hand. Där stod jag med korvpapper i handen och såg på, hur resterna av min frukost förvandlades till en flygmåltid.

Korvtanten i kiosken bekräftade, att hon vittnat liknande stölder vid flera tillfällen. Jag var tvungen att instämma i hennes uttalande, att måsarnas intresse för svartkorven var framför allt ett kvalitetsbevis. Visst blev jag förskräckt och uppfattade det som smått obehagligt, men jag kunde inte vara särskild arg på måsen med en utpräglad smak på korv.

Värre var det med Stefan Lundberg, som utsattes för en fientlig attack med syfte att skada. Oberoende om vedergällningsteorierna stämmer eller inte, tycks det finnas en tendens med rubbad balans mellan människan och naturen. Man tycks inte längre kunna dela stadsytrummet.

Helsingfors räddningsvärk lär rekommendera, att man försvarar sig mot aggressiva fåglar med ett paraply. I så fall får man väl hoppas att det regnar oftare. Och att kråkarna inte har fått flunsan.

2 svar to "Galna fåglar"

Fåglar som äter människomat´blir aggressiva!Det säger lite om maten-eller hur?Kött och mjölk tex innehåller cecium joner´ett minne från Tjernobyl!En annan orsak kan vara att fåglarnas egen mat-maskar och liknande blivit färre och inte räcker till!Lätt fångad mat och rädda konsumenter gör det lätt för fåglarna att roffa åt sig godbitar.Matar varje dag kråkor,skator och kajor som bor i området och runt huset-ger dem fruktskal och bröd, aldrig kött och korv-äter inte heller själv detta!MVH Anneli

Nu vet vi inte med säkerhet om fåglarnas udda beteende beror på det ena eller det andra. Alla teorier är lika bra men det kan även bero på någonting helt annat som vi inte ens kommit på än så länge.

Kommentera

Skyltar

Arkiv

RSS Mina senaste inlägg

  • Ett fel har uppstått; flödet är troligen nere. Försök på nytt senare.

Jag twittrar

RSS Blogroll skandinavisk

  • Ett fel har uppstått; flödet är troligen nere. Försök på nytt senare.

RSS Blogroll English

  • Ett fel har uppstått; flödet är troligen nere. Försök på nytt senare.
