Hut- och harmlöst från Larko

JO: tingsrätten bryter mot lagen

Posted on: 30 04 2006

Sveriges justritieombudsman Mats Melin har kommit fram till att tingsrätten som tillåter anonym telefonavlyssning, bryter mot lagen, skriver DN. I klartext handlar det om att polis ofta är ute och fiskar efter misstänkta genom att ansöka on avlyssningstillstånd till telefon med betalkort, som man inte vet vem den tillhör. JO menar att man skall först ha en skäligen misstänkt person som man sedan skaffar bevis mot genom avlyssning.

”Jag har inte hittat något fall där en skäligen misstänkt kan vara en icke identifierad person”, säger Mats Melin till DN. Han anser dessutom att avlyssning är ett ingripande och integritetskänsligt tvångsmedel, varvid lagen inte skall tolkas generöst för polisen.

Jag har förståelse för att polisen försöker hoppa över staketet där det är som lägst. Däremot har jag svårt att förstå, att domarna tycks känna till lagen så pass dåligt att man gått med på det. Lagtolkningen borde rimligen vara vardagsmat för domarkåren.

Se även mina inlägg på estniska och engelska.

original

—–

Kommentera

Skyltar

Arkiv

RSS Mina senaste inlägg

  • Ett fel har uppstått; flödet är troligen nere. Försök på nytt senare.

Jag twittrar

RSS Blogroll skandinavisk

  • Ett fel har uppstått; flödet är troligen nere. Försök på nytt senare.

RSS Blogroll English

  • Ett fel har uppstått; flödet är troligen nere. Försök på nytt senare.
