Hut- och harmlöst från Larko

Hur står det till med Schengenavtalet?

Posted on: 27 04 2006

DN skriver om en asylsökande familj som fick nobben av Migrationsverket på uppehållstillståndet och skulle rentav utvisas från Sverige för att man besökt Norge på åtta timmar. Familjen hade vistats i Sverige för tre år. Nu skall emellertid Regeringsrätten pröva ärendet.

Det här påminner mig om mitt hittills sista besök till Sverige i januari 1990. Då var jag på återvägen från en tågluffarresa till Tyskland och Storbritannien och åkte tåg från Köpenhamn till Stockholm för fortsatt färd med färja till Åbo. Efter överfarten av Öresund infann sig den svenska gränsbevakningen ombord på tåget i Helsingborg.

I kupen fanns en asylsökande familj som påvisade ett papper om sitt status. De hade varit över i Danmark ett par dagar för att besöka sina släktningar, som bodde där. Det blev ett långt parlamenterande, varvid gränsvakterna gjorde gällande att familjen skulle inte ha fått lämna Sverige ens för ett kort besök till Danmark. Familjen förstod inte alls det hela, desto mindre att det fanns ingen gränskontroll då de åkte över till Danmark. Svenska myndigheter hade också utfärdat utlänningspass för familjen, vilka de tydligen dock var förbjudna att använda. De skulle heller inte ha fått röra sig inom det redan då passfria nordiska området.

Jag kommer inte ihåg om familjen fick åka vidare eller om de togs ner från tåget. De skulle ju i alla fall ”hem” till flyktningscentralen där de bodde. Däremot minns jag att ingen vid gränsen var intresserad av mig eftersom jag såg nordisk ut och läste Berlingske Tidende. Och ändå var väl jag den enda ombord som man skulle rätteligen tagit sig åt. Jag hade nämligen ett par extra paket cigaretter på mig utöver den tullfria limpan som jag köpt i Tyskland.

Men tillbaka till det det nu aktuella fallet. Eftersom både Norge och Sverige är med i Schengenavtalet som utryckligen uteslutar alla former av gränskontroll inom Schengenområdet, har jag svårt att förstå att det hela överhuvudtaget har blivit ett ärende för Migrationsverket. Men då det tydligen har blivit det, måste man fråga sig hur det ägentligen står till med Schengenavtalet. Är avtalet till för alla inom området eller är det bara till för de som ser tillräckligt nordiska ut?

original

—–

Kommentera

Skyltar

Arkiv

RSS Mina senaste inlägg

  • Ett fel har uppstått; flödet är troligen nere. Försök på nytt senare.

Jag twittrar

RSS Blogroll skandinavisk

  • Ett fel har uppstått; flödet är troligen nere. Försök på nytt senare.

RSS Blogroll English

  • Ett fel har uppstått; flödet är troligen nere. Försök på nytt senare.
