Hut- och harmlöst från Larko

För att vara ärlig

Posted on: 26 02 2006

Svenskarna hade den där lilla biten av god tur, som aldrig tycks svika dom i hockeysammanhang. Men för att vara ärlig måste jag erkänna, att Tre Kronor var hårstrået bättre i dag. Det finska laget har dock inget att skämmas för sin insats.

Då jag var inte betydlig längre än en björkstubb, var det inte mer än en dröm att någon gång kunna vinna Sverige i ishockey över huvud taget. Men segertonen hittades så småningom, och i dag är det långt ifrån säkert, vilket lag som slutar först när de två kära motståndarna möts i rinken. Tyvärr är det i regel Sverige som vinner de allra största spelen.

Visst minns ja Globen 1995. Det var sannerligen något som jag aldrig trott jag skulle få uppleva. Och att det hände den gången antyder väl att det måste kunna upprepas någon gång även om jag inte blir tillräcklig gammal för att få vittna det.

Det var utan tvekan två bästa lag i Världen för ögonblicket som möttes i dagens final. Amerikanerna har nog inte varit rättvisa mot sitt lag som förlorade kvartsfinalen mot Finland. Att besegra Finland i europeisk rink kräver nog något mer än USA just nu har at komma med.

Rysslands prestation är jag besviken över, för att uttrycka mig milt. De är så begåvade lirare allihop, men dessvärre var och en för sig. Något lagspel kunde jag inte konstatera varken i halvfinalen mot Finland eller i bronsmatchen mot Tsekien.

Ja, finalen vill ja av förståeliga skäl inte prata ingående om. Visst är man så där lite besviken. Men samtidigt måste man konstatera, att en sivermedalj i en turnering med bästa tänkbara spelare i varje lag var inget dåligt. Och så kan man ju naturligtvis drömma om en revansch om fyra år.

Tack, Lejonen, för en fin OS-turnering!

https://i1.wp.com/www.larko.org/herjat/kisamaskotti.jpg

original

—–

Kommentera

Skyltar

Arkiv

RSS Mina senaste inlägg

  • Ett fel har uppstått; flödet är troligen nere. Försök på nytt senare.

Jag twittrar

RSS Blogroll skandinavisk

  • Ett fel har uppstått; flödet är troligen nere. Försök på nytt senare.

RSS Blogroll English

  • Ett fel har uppstått; flödet är troligen nere. Försök på nytt senare.
