Hut- och harmlöst från Larko

Niinistö eller Halonen?

Posted on: 28 01 2006

Jag undrade för några veckor sedan, om det skulle bli en andra omgång i presidentvalet. Det blev det ju, och i morgon bitti klockan nio öppnar vallokalerna. Den här gången röstade jag inte i förhand, enär jag inte visste hur jag skulle rösta då förhandsröstningen tog slut. Jag vet det inte fortfarande, trots att resultatet bör vara klar så här dags i morgon.

Jag hoppades att det skulle bli en öppen debatt om de viktigaste sakfrågorna inför den andra omgången. Jag trodde faktist att kandidaterna skulle känna sig tvingade att profilera sig och ge klara besked. Det gjorde jag förgäves.

I stället lurpassade man varandra och var väldigt försiktiga med att inte tappa bort röster. I den mån det över huvud taget debatterades, rörde det sig i första hand om frågor som inte direkt hör till presidentens kompetensområde. Sociala frågor som arbetslöshet är viktiga men det är i första hand regeringens och Riksdagens bord, inte presidentens.

Presidenten har sina viktigaste befogenheter inom utrikes- och säkerhetspolitiken. Båda två kandidater var milt utryckt svävande i sina uttalanden om NATO. Den frågan tycktes vara en het potatis som man hellst inte ville bita i.

Finlands försvar har sedan länge anpassats i NATO. Försvarets struktur och vapenarsenal överensstämmer i allt väsentligt med NATOs motsvarande standard. Finska trupper har deltagit i NATOledda operationer i Afganistan, Kosovo och Bosnien. Det enda som saknas är det formella medlemsskapet.

Jag anser att Finland borde ha anslutit sig till NATO för länge sedan. Den sista anständiga tidspunkten skulle ha varit 2004, då flertalet av de f.d. kommunistiska länderna i Europa samt de tre baltiska länder som ockuperades av Ryssland anslöt sig. Snart är det bara Ryssland, Albanien och några schweiziska kantoner i Europa som inte är med i NATO. Och så Finland förtås.

Skämt osido, jag tror nog att oavsett vem som vinner i morgon kommer Finland att ansluta sig inom de nästkommande sex åren. Jag tror också att den nye eller den nygamla presidenten, vilken det än skulle bli, kommer att aktivt förespråka för ett medlemsskap. Det hade varit ärligare att säga det rakt ut i förhand. Men båda valde att inte göra det.

Jag skulle faktist vilja ge en halv röst åt vardera kandidat. Eller också dela presidentsämbetet mellan de båda två. Den ena skulle vara president inom Finlands gränser och den andra skulle representera Finland utomlands med alla presidentens befogenheter. De skulle t.o.m. kunna turas om vem som är vilken, t.ex årsvis. Och nyårstalet skulle var och en också kunna hålla vartannat år.

Så går det naturligtvis inte att göra. Bara en av de två skall väljas och den andra kandidaten måste erkänna sitt förlust. Och det är väljarna som delar ut rollerna i det skådespelet.

Enligt konstitutionen tillhör makten i Finland folket. I legislativärenden utöver Riksdagen makten å folkets vägnar. Presidentens kompetensområde omfattar delar av både den legislativa och den verkställande grenen.

Däremot är det väljarnas suverän rättighet att utse en president vart sjätte år. Detta betyder att vi som inte än så länge har bestämt oss har ett rejält maktredskap i våra händer. För det är jag och några hundratusental till som skall avgöra.

Bara jag visste om det skall bli Niinistö eller Halonen. För bägge två kan det inte bli.

https://i1.wp.com/akamai.tehnokratt.net/pictures/larko/pressat.gif

original

—–

Kommentera

Skyltar

Arkiv

RSS Mina senaste inlägg

  • Ett fel har uppstått; flödet är troligen nere. Försök på nytt senare.

Jag twittrar

RSS Blogroll skandinavisk

  • Ett fel har uppstått; flödet är troligen nere. Försök på nytt senare.

RSS Blogroll English

  • Ett fel har uppstått; flödet är troligen nere. Försök på nytt senare.
