Hut- och harmlöst från Larko

Blir det en andra omgång?

Posted on: 9 01 2006

Både 1994 och 2000 började man diskutera sakfrågorna på allvar först vid den andra omgången av presidentsvalet. Ur kandidaternas synpunkt är det lätt att förstå, att man inte gärna vil riskera att göra bort sig med alltför spetsiga uttalanden. Man är så rädd för att förlora röster, att man helst sitter och lurpassar varandra. Men när det bara finns två kandidater kvar, är man så illa tvungen att profilera sig och då kommer skillnaderna mellan de två kandidaterna i dagsljus.

Jag har inte upptäckt någon seriös diskussion inför första omgången i pågående valrörelse heller. Visserligen publicerade Ilta-Sanomat i lördags nyheten om hemliga förberedelser av en finsk deltagande i NATO-övningar, men även den debatten tycks ha självdött innan den egentligen hann inledas. Unto Hämäläinen påpekar i sin blogg, att president Halonen och statsminister Vanhanen kunde visserligen ha varit lite öppnare i den här frågan, men Sauli Niinistö kunde också ha kommit med sina avvikande synpunkter tidigare, om han nu har några sådana.

Jag vill inte, att det skall väljas en president utan att sakfrågorna ordentligt diskuteras. Därför vill jag, att det skall bli en andra omgång. Och därför avstod jag från att rösta för president Halonen i första omgången.

Jag har aldrig i livet röstat för en samlingspartist, förrän i går. Trots att min röst för Niinistö i första hand var betingad av taktiska övervägningar, kändes det som ett historiskt ögonblick, då jag med lätt darrande hand skrev nummer tre på valsedeln. Jag vill att just Niinistö och ingen annan skall utmana president Halonen i den andra omgången, som jag hoppas skall komma.

Skulle jag få som jag vill, kan varken den ena eller den andra av de två kandidaterna ta min röst för givet. Blir det en andra omgång, kommer jag att lyssna på kandidaternas budskap mycket noga. Jag kommer att överväga vad de har att erbjuda. Och då förutsätter jag att sakfrågorna skall fram.

Det här var den korta versionen av mitt val av kandidat. Den som vill läsa en grundligare avhandling av samma tema, hänvisar jag till min engelskspråkiga blogg dit jag under helgen postade under rubriken Finland elects president.

original

—–

Kommentera

Skyltar

Arkiv

RSS Mina senaste inlägg

  • Ett fel har uppstått; flödet är troligen nere. Försök på nytt senare.

Jag twittrar

RSS Blogroll skandinavisk

  • Ett fel har uppstått; flödet är troligen nere. Försök på nytt senare.

RSS Blogroll English

  • Ett fel har uppstått; flödet är troligen nere. Försök på nytt senare.
