Hut- och harmlöst från Larko

Tredje gången gillt

Posted on: 8 01 2006

Så var det röstat då. Det var tredje gången jag gick till posten för att välja president. Den första gången var i torsdags. Då hörde jag av en granne på eftermiddagen, att det hade köats utomhus till postkontoret. Jag beslöt att skjuta fram mitt ärende till kvällen, då jag trodde det skulle vara lite gläsare.

Jag glömde emellertid, att det var trettondagsafton. Och då stängde posten redan klockan sex på kvällen, emedan man annras har öppet till klockan åtta. Och det snåla statsföretaget Posten hade givetvis inte råd med att betala valfunktionärerna helgersättning för de två timmarna. Men eftersom jag glömde bort hela trettonhelgen, var jag på plats tio över sex och undrade varför dörren var låst. Köpmännen i Gårdsbacka kunde nog kosta på sig att ha öppet till klockan nio på kvällen, så jag slapp återvända hem helt tomhänt.

Det tragikomiska därvid är, att president Halonens kampanjchef och hovbloggare Markku Jääskeläinen fick lov att be om ursäkt för att ha försökt göra sig lustig genom att uppmana till att rösta för Halonen för att spara sju miljoner euro i statspengar som finns budgeterade för den andra valomgången. Han fick det hett om öronen av medborgare, som påpekade, att demokrati minsann inte är någonting som skall fungera kostnadseffektivt. Och så snålar posten in med några futtiga tiolappar i helgerstättning.

Jag begriper fortfarande inte, att man inte kunde rösta alls i fredags (trettondagen). Det kunde man ju i dag, visserligen bara i fyra timmar men ändå. Och själva valdagen är ju veterligen en söndag, då vallokalerna har öppet i elva timmar och rösträkningen pågår till sena kvällen.

Då jag i går gjorde ett andra försök klockan halv ett på eftermiddagen, var det fortvarande kö utomhus. Fyra timmar på en lördag i ett välbesökt köpcentrum är inte mycket. I ett köpcentrum som inackorderar både Alko och LIDL. Jag avstod från att köa.

I dag hade posten öppet mellan klockan 10 och 14. De yngre hinner ju inte vakna till dess så det var för det mesta åldringar som hade infunnit sig. Postkontoret var fortvarande fullpackat men man kunde åtminstone vänta på sin tur inomhus. Och det gick ju relativt fort undan, jag var klar inom sådär 15-20 minuter.

Med tanke på hur populär den här förhandsröstningen har blivit får man fråga sig om det överhuvudtaget räcker några väljare till själva valdagen. Under de första morgontimmarna lär det inte löna sig att försöka, för då finns säkert rollatorfolket på plats. Själv har jag ärenden på eftermiddagen och kvällen så jag var så illa tvungen att skjuta undan det här i förhand.

Som jag skrev i min finskspråkiga blogg i torsdags, avser jag att förräda, vem som fick min röst och av vilken anledning. Men eftersom jag använt så mycket bloggutrymme till att gnälla om köerna, ber jag att få återkomma. Jag kan säga så mycket, att några som känner mig kanske blir smått överraskade.

original

—–

Kommentera

Skyltar

Arkiv

RSS Mina senaste inlägg

  • Ett fel har uppstått; flödet är troligen nere. Försök på nytt senare.

Jag twittrar

RSS Blogroll skandinavisk

  • Ett fel har uppstått; flödet är troligen nere. Försök på nytt senare.

RSS Blogroll English

  • Ett fel har uppstått; flödet är troligen nere. Försök på nytt senare.
