Hut- och harmlöst från Larko

Klapplös jul

Posted on: 19 12 2005

Som jag skrev i lördags, brukar jag inte fira jul över huvud taget. Följaktligen köper jag inte några julklappar och vill hellst inte få några heller. Det där med jul utan julklappar har haft vind bakom ryggen i de senaste åren.

Därför var jag smått förbannad, då jag i morse läste i New Zealand Herald, att ett 40-tal berusade tomtklädda karlar hade busat i ett köpcentrum i Auckland. Visserligen finns det lite olika uppgifter i olika håll på webben, om det rörde sig om organiserade motståndare till den komersiella julen eller helt enkelt vanliga fyllon som bråkade under skydd av tomtedräkten. Förmodligen lite av vardera, om man dels får tro på Alex Dyer som säger sig vara organisatören till fyllefesten, dels skall ta allvar på den här postningen i Santarchy’s webbplats.

I vilket fall som hellst, tycks det hela ha halkat ur kontroll. Gubbarna i Auckland, visserligen med hjälp av medier som vill ha julmotståndare att framstå som löjliga, har gjort en riktig björntjänst till oss alla som propagerar för konsumtionsfri jul. Nu är det väl ingen som tar uppmaningar till jul utan slöseri på allvar. Tack så mycket för den mediebubblan!

Själv skall jag i morgon bitti åka till Tallinn för dagen. Och jag skall åka dit för att göra inköp. Men det har inte ett dugg med julen att göra. Jag skall köpa sånt som är billigare i Tallinn än i Helsingfors. Och sånt som jag verkligen behöver.

Jag skall försöka undvika de affärer och varuhus där de finska turisterna i regel brukar handla. Dels för att slippa köa, dels för att inte behöva se en annan typ av fylleri. Själv skall jag korka upp först hemma. För att vara på den säkra sidan, som det heter. 😉

original

—–

Kommentera

Skyltar

Arkiv

RSS Mina senaste inlägg

  • Ett fel har uppstått; flödet är troligen nere. Försök på nytt senare.

Jag twittrar

RSS Blogroll skandinavisk

  • Ett fel har uppstått; flödet är troligen nere. Försök på nytt senare.

RSS Blogroll English

  • Ett fel har uppstått; flödet är troligen nere. Försök på nytt senare.
