Hut- och harmlöst från Larko

Postimees: köpförbud utökar sexturism

Posted on: 18 12 2005

Den estniska dagstidningen Postimees skriver, att den finska regeringens plan att kriminalisera köp av sextjänster befaras utöka sexturism från Finland till bordeller främst i Tallinn. ”Vi har anledning att anta, att den finska lagändringen kan i viss mån komma att utöka både utbud och efterfrågan i Estland”, säger Ardo Ranne, chefen för enheten mot prostitution vid Nord-Estlands polisprefektur. Den finska regeringen avser att lägga fram ett lagförslag till Riksdagen på torsdag, som skulle göra det straffbart att betala för sextjänster. Försäljning skulle fortvarande vara laglig.

Flertalet av de estniska prostituerades kunder är utländska turister, främst från Finland och Sverige, i mindre antal även från Danmark och Tyskland. Motsvarande förbud i Sverige har utökat svenskarnas sexturism till Estland. Estlands centrum för kvinnoforskning och införmation (ENUT) förutspår en stor tillväxt av sexturism till Estland.

Då diskussionerna om ett köpförbud blev först aktuella i Finland för knappt tre år sedan, skrev jag en grundlig kommentar (på finska) som bl.a gick ut på, att politikerna skulle göra bäst om man avstod från att lagstifta om saker som i praktiken knappast kan reguleras med lagar. Jag framhävdade också, att det inte är vackert att slänga sina sopor på grannens gård. Jag har ingen anledning att ändra mina synpunkter i dag.

För att ingen skulle missförstå mig, skall jag säga att jag aldrig någonsin har köpt, sålt eller förmedlat sexuella tjänster i Finland. Så jag har absolut inte någon egen kossa i diket, som det heter.

original

—–

Kommentera

Skyltar

Arkiv

RSS Mina senaste inlägg

  • Ett fel har uppstått; flödet är troligen nere. Försök på nytt senare.

Jag twittrar

RSS Blogroll skandinavisk

  • Ett fel har uppstått; flödet är troligen nere. Försök på nytt senare.

RSS Blogroll English

  • Ett fel har uppstått; flödet är troligen nere. Försök på nytt senare.
