Hut- och harmlöst från Larko

J-ordet

Posted on: 17 12 2005

Javras, det börjar dra mot det stora J:et igen. Det är nästan så att jag inte vill ta ordet i min mun. Men låt gå för den här gången då. Vi pratar om jul.

Julen betyder vanlvigtvis inte ett dugg för mig. Vare sig praktiskt eller stämmningsvist. Julhelgen är alldeles vanliga dagar för mig, bortsett från att man måste handla in mjölk, bröd och annat nödvändigt i förhand, då butikerna är stängda över helgen.

Julklappar har jag inte köpt i flera år, och får inga heller, med någon enstaka undantag. I år gjorde jag dock en avvikelse från huvudregeln. Jag köpte en väldigt stor polisbil åt min systerson, men han skall inte få den till julen. Han har nämligen födelsedag på nyårsaftonen, och då tänkte jag ge honom bilen. Han fyller tre.

Jag äter inte heller något speciellt julmat. Det blir vad jag råkar som bäst ha i kylskåpet. I stora drag precis det som jag äter vilken dag som helst.

Här blir det också ett undantag. Det är nämligen så, att killarna i huset där jag bodde som tonåring för mer än 30 år sedan håller kontakt genom Internet. Det är jag som har hand om hemsidorna.

Jag föredrar faktist att umgås genom webb men det är en del killar som insisterar på att vi måste möta upp rent fysiskt några gånger om året. Korvgrillning på sommaren, promenad i de gamla omgivningarna på hösten och sånt. Och så naturligtvis julfesten.

Den sistnämnda är i dag. Om en timme skall jag vara på plats. Och då blir det julmat som den åldriga mamman till en av oss har lagat. Det blir förstås en och annan öl också. Och det brukar dra sent till nattkvisten innan vi bryter upp.

Så det absolut oundvikliga av julen som jag inte kan slippa, äger rum i dag. Så det är väl bäst och säga god jul nu i stället för nästa vecka. Då skall jag skriva om något helt annat.

https://i1.wp.com/akamai.tehnokratt.net/pictures/keinutie11/joulujuhla2004.jpg
Julfest 2004

original

—–

Kommentera

Skyltar

Arkiv

RSS Mina senaste inlägg

  • Ett fel har uppstått; flödet är troligen nere. Försök på nytt senare.

Jag twittrar

RSS Blogroll skandinavisk

  • Ett fel har uppstått; flödet är troligen nere. Försök på nytt senare.

RSS Blogroll English

  • Ett fel har uppstått; flödet är troligen nere. Försök på nytt senare.
