Hut- och harmlöst från Larko

Till Tallinn med bärplansbåt

Posted on: 30 10 2005

https://i0.wp.com/www.larko.org/tiiburlaev400.jpg

Jag skall åka till Tallinn i morgon för att deltaga i en konferens om upphovsrätt organiserad av Estlands Journalistförbund. Visserligen har jag redan hört ett av föredragen (just det mest intressanta) men det tål att höras igen. Dessutom råkar den här konferensen ge mig tillfälle att möta upp med ett par vänner senare på kvällen. Jag avser att återvända hem på tisdag kväll. Under tisdagen skall jag bl.a passa på att göra lite uppköp, eftersom praktisk taget allt är betydligt billigare i Tallinn än här.

Under den isfria delen av året föredrar jag att resa med Linda Lines bärplansbåt. Den är både snabbast och billigast och seglar dessutom till centralt belägna hamnterminaler både i Helsingfors och Tallinn. Det tar bara ca. 1 ½ timma att åka över, enär bilfärjorna tar hela 3 ½ timmar på sig och seglar till den västra terminalen i Helsingfors, vilken råkar vara precis på motsatt sida av staden från mitt håll. Det är besvärligt att ta sig hem den vägen vid återresan.

Bärplansbåtarna är emellertid väderkänsliga, i synnerhet så här års. Det finns begränsningar både när det gäller vinghastigheten och våghöjden. I dag var minst två av tre avsedda avseglingar från Helsingfors inställda p.g.a. vädret. Jag hoppas verkligen att det skall bli gott väder till havs i morgon bitti. I vilket fall som hellst, måste jag bege mig till stan tillräckligt tidigt för att kunna upprätta alternativa färdplan i fall det skulle visa sig att avseglingen blir inställd.

Visserligen hänger den här resan delvis ihop med arbete, men jag tar det också som en chans att bryta loss från den trista vardagen här hemma. Skulle det gå galet med att ge sig av, vore det naturligtvis en stor besvikelse. Men det ända jag kan göra nu är att hoppas på det bästa. Fy, fy fy!

original

—–

Kommentera

Skyltar

Arkiv

RSS Mina senaste inlägg

  • Ett fel har uppstått; flödet är troligen nere. Försök på nytt senare.

Jag twittrar

RSS Blogroll skandinavisk

  • Ett fel har uppstått; flödet är troligen nere. Försök på nytt senare.

RSS Blogroll English

  • Ett fel har uppstått; flödet är troligen nere. Försök på nytt senare.
