Hut- och harmlöst från Larko

Att vara lycklig

Posted on: 27 10 2005

Livet är inte dans på rosor, det vet väl alla. Vardagen tycks ofta vara så trist att det känns som man hade tilldelats ett livstidsstraff som består av att jämnt vara förbannad. Man vil bryta loss och känna sig lycklig.

För att kunna känna sig lycklig borde man först göra klart för sig vad den mystiska och ofta okända lyckan kan tänkas bestå av. Jämför man sitt nuvarande liv med det som kunde ha blivit av detsamma, lär man inte bli lycklig. Då blir man närmast ännu mer förbannad för de missade chanserna.

Det som har varit kan man inte göra något åt. I bästa fall kan man lära sig av det forna och hoppas inte upprepa gamla misstag. Men man skall definitivt inte ångra det man gjort eller låtit bli.

Lyckan finns inte inskriven i stjärnor, ej heller en föreställning av hur livet kunde vara. Om man bara sitter och drömmer om ett bättre liv, kommer det med ett stort sannolighet att förbli en dagsdröm dit man aldrig når. Enär man når ingenstans utan att vilja hamna dit, händer dock saker inte bara för att man vill det.

Även om man tycks leva i den trista vardagen, finns det säkert inslag av lycka gömda någonstans där de bara väntar att bli upphittade. Jag drack nyss två koppar av gott kaffe som jag lyckades koka själv. Jag har ett stek i köket som jag kommer att sätta i ugnen så småningom. Jag ser fram emot att gå till bastu på kvällen och ha några öl efteråt. För en stund sedan skrev jag ett brev till någon som tycks uppskatta ungefär likadana saker i Världen som jag även om vi kanske har olika målsättningar i livet.

Allt som jag nämnt ovan är ju det som lyckan består av. Och alla dessa inslag av lyckan har jag inom räckhåll just här och nu. Visserligen kunde jag vara ännu lyckligare, men jag är ju inte precis olycklig heller, även om det finns många saker i mitt liv som jag inte är nöjd med.

Genom att känna mig lycklig över de små saker, som trots allt finns i vardagen, bygger jag positivt underlag för att bemöta det som jag inte är så nöjd med. I stället för att svära eländet åtgärdar jag ett problem i taget och känner mig lycklig för att ha gjort det också.

Lyckan är inte som ett äpple i trädet som man plockar ner på hösten då det blivit moget. Men det är inte heller något man kommer fram till efter att ha åkt en bit i riktning mot målet. Lyckan består av små bitar som bara behöver plockas upp och uppskattas.

original

—–

Kommentera

Skyltar

Arkiv

RSS Mina senaste inlägg

  • Ett fel har uppstått; flödet är troligen nere. Försök på nytt senare.

Jag twittrar

RSS Blogroll skandinavisk

  • Ett fel har uppstått; flödet är troligen nere. Försök på nytt senare.

RSS Blogroll English

  • Ett fel har uppstått; flödet är troligen nere. Försök på nytt senare.
