Hut- och harmlöst från Larko

Kosmetisk lagstiftning i Danmark

Posted on: 24 10 2005

Danmark avser att skärpa straff för hot eller öbvergrepp mot en person som yttrat sig offentligt, skriver Jyllands-Posten. En majoritet av Folketinget stöder ett motsvarande lagförslag. Advokatrådet har dock invändningar.

Det är meningen, att hot eller övergrepp mot någon som utnyttjat sin lagliga yttrandefrihet skall anses som en betungande omständighet då straffet utmätes. Enligt justitieminister Lene Espersen avser lagförslaget att öka tolerans mot oliktänkande.

Advokatrådets ordförande Jakob Lund Poulsen anser dock, att det är fråga om politiskt motiverad lagstiftning som inte borde verkställas genom brottslagen. Enligt Lund Poulsen är kränkande av yttrandefriheten i sig allvarligt och anses redan enligt gällande lagar som betungande.

Jag som dagligen utöver yttrandefriheten har svårt att föreställa mig att en dylik lag skulle innebära det ena eller det andra för mig. Förslaget varken utvidgar eller begränsar yttrandefriheten. Skulle någon klippa till mig på Strøget, kunde det bli problematiskt för åklagaren att bevisa, att motivet var något av mina talrika inlägg eller att gärningsmannen över huvudtaget visste om att jag yttrat mig offentligt.

Ett eventuellt brutet käkben skulle knappast läkas fortare av att straffet blev lite hårdare. Som jag ser det, är det i första hand kosmetisk lagstiftning, som med stor sannolikhet har en liten effekt eller ingen effekt alls i det praktiska livet. Men politikerna sysslar ju mest med sånt som inte har förankring i verkligheten så det här var egentligen ingen nyhet.

original

—–

Kommentera

Skyltar

Arkiv

RSS Mina senaste inlägg

  • Ett fel har uppstått; flödet är troligen nere. Försök på nytt senare.

Jag twittrar

RSS Blogroll skandinavisk

  • Ett fel har uppstått; flödet är troligen nere. Försök på nytt senare.

RSS Blogroll English

  • Ett fel har uppstått; flödet är troligen nere. Försök på nytt senare.
