Hut- och harmlöst från Larko

När kommer flunsan?

Posted on: 23 10 2005

https://i2.wp.com/www.larko.org/varasto/nagging.gif

Artist tycks ha varit tvärilsken innan hon råkade läsa min postning om min stackars vän Pets, vars trädgårdsstaket blev det första materiella offret i det stundande gerillakriget mellan Estland och Litauen. Nu påstår hon sig hålla på att tappa kontrollen av sina smilmuskler. Men se upp Du, Artist! Skadeglädjen smakar gått, men skrattar bäst som skrattar sist. Jag kommer att skratta som sist i kön, då Litauen skall drunkna i Centerpartiets smaklösa valaffisch.

Men Artisten hade nog skäl att vara lite sur i sin premiärpost till bloggen. En del av hennes bekymmer känner jag mer än väl igen, en del – måste jag erkänna – är mer främmande för mig. Det där med arbetsförmedlingen låter bekant: jag är ju den avgående förtroendevalde ordföranden av en förening för arbetslösa.

Däremot har jag organiserat det där med barnen ganska bekvämt för mig. Jag har inte några själv men väl fyra syskonbarn. Därmed slipper jag allt det där tråkiga som kommer till på köpet och får vara den snälla morbror som ibland tittar in. Linda Lovelace vet jag inget om, för här finns varken utbud eller efterfråga av det slaget.

Det där med fågelinfluensan har jag händelsevis haft anledning att fundera på under de senaste dagarna. Jag förmedlade nämligen i fredags till miljöportalen greengate.ee i Estland ett nyhetsinslag från SvD kompletterat med uppgifter av Sveriges Radios estniska redaktion att regimen med tamfjäderfän har skärpts på Öland. De skärpta reglerna på Öland motiverades med att flyttfåglarna från det aktuella området söder om Moskva skulle passera just Öland under höstflytt.

Enär de estniska experterna har hittills gjort gällande, att fågelflunsan under inga omständigheter kan tänkas nå Estland förrän tidigast på våren, frågade jag i min artikel, som gick ut i går, hur det kommer sig att fåglarna kan tänkas hamna på Öland redan nu på hösten utan att passera Estland. En titt på kartan antyder ju att deras flyttväg till Öland måste gå genom Estland, men svenskarna och esterna tycks ha motsatta uppfattningar om det aktuella hotet.

Jag fick i går ett svar från en läsare – som dessutom råkar vara biolog – som bl.a påpekade, att flyttfåglarna så här års knappast kan tänkas flyga i en nordlig riktning, och Tulaområdet I Ryssland ligger väl sydligare än Öland. Han framförde dessutom en rad övriga övertygande argument för att smittade fåglar sannolikt kan tänkas hamna i våra breddgrader tidigast på våren.

En eventuell pandemi behöver nödvändigtvis inte ha med fågelinfluensan att göra över huvud taget. Jag råkade skriva en liten artikel om det där med pandemin i somras i Larko’s shameless remarks. Där framgår det bl.a att Sverige planerade redan i somras att skaffa stora mängder av medicin. Norge och Finland däremot hade redan då 1,2 miljoner resp 1,3 miljoner doser i lager. Men det viktigaste är, att eftersom det finns ingen i Världen som vet exakt vilken sorts virus som kommer att förorsaka pandemin, (som tvärsäkert kommer förr eller senare) är det omöjligt att förutspå om den kommer att inträffa nästa år eller om 20 år.

Med det här vill jag säga, att om Artisten måste förarga sig över någonting, så är det bäst att koncentrera sig till arbetsförmedlingen, tonårsbarnet och Linda Lovelace. De problemen finns redan och behöver bemötas här och nu. Men om flunsan vet vi inte när den kommer, men förr eller senare kommer den.

Jag kan för all del bjuda på lite tröst och använding för de ovan nämnda smilmusklerna gemom att bjuda in Artist till den estniska gerillastaben som rådgivare i aktionen mot den litauiska provokationen i fedags. 😉

original

—–

Kommentera

Skyltar

Arkiv

RSS Mina senaste inlägg

  • Ett fel har uppstått; flödet är troligen nere. Försök på nytt senare.

Jag twittrar

RSS Blogroll skandinavisk

  • Ett fel har uppstått; flödet är troligen nere. Försök på nytt senare.

RSS Blogroll English

  • Ett fel har uppstått; flödet är troligen nere. Försök på nytt senare.
